F�rfattare |
Meddelande |
Ermin Rajic Admin
Inl�gg: 401 Ort: Kristianstad Medlem sedan: 03 februari 2007
|
Postat: 2007-03-29 11:09 Rubrik: Problem med tredjepartscookies? |
|
|
Väljer att publicera denna fråga i TD-tråden, mest för att de är stora, men problemet borde potentiellt kunna gälla alla affiliatenätverk.
IDG publicerar idag information om att vissa säkerhetsföretag i sina produkter börjat spärra tredjepartscookies. Detta leder till felaktig mätning av exempelvis besöksstatistik på många stora webbplatser.
Detta borde rimligen även ha drabbat affiliatebranchen! Sales/leads spåras vad jag förstår via just den metoden, och spärrade cookies borde innebära utebliven ersättning?
Om detta stämmer är det potentiellt ett enormt problem för branchen!
Kan TD eller någon annan med insikt kommentera?
EDIT: jag har slängt ut några frågor och återkommer. |
|
|
|
|
tradedoubler Ny aktiv medlem
Inl�gg: 9
Medlem sedan: 02 mars 2007
|
Postat: 2007-03-29 15:34 Rubrik: |
|
|
Hos TradeDoubler är inte detta något problem. Om det inte går att skapa en tredjepartscookie så skickas istället information vidare till annonsören, så att en ordinarie cookie kan skapas där. |
|
|
|
|
Ermin Rajic Admin
Inl�gg: 401 Ort: Kristianstad Medlem sedan: 03 februari 2007
|
Postat: 2007-03-29 17:01 Rubrik: |
|
|
Intressant, tack för den informationen!
Spärrade cookies har ju alltid i viss utsträckning varit "ett problem" för affiliates, det vore intressant att höra från de statistikföretag som nämns i IDG:s artikel hur stor omfattningen av problemet är för deras del... |
|
|
|
|
click Ny aktiv medlem
Inl�gg: 1
Medlem sedan: 18 augusti 2008
|
Postat: 2008-08-18 11:09 Rubrik: Förstaparts- eller tredjepartscookie spelar ingen roll |
|
|
Tänkte att jag skulle väcka liv i denna gamla tråd...
Problemet är endast delvis att viss mjukvara såsom Norton blockerar tredjepartscookies, utan framför allt att en väldigt stor del av internetanvändarna faktiskt raderar sina cookies manuellt. ComScore har publicerat ett whitepaper angående detta som man kan ladda ned gratis här: www.comscore.com/request/cookie_deletion.asp
Deras slutsats är att över 30% av internetanvändarna raderar sina cookies varje månad. Då spelar det faktiskt inte någon som helst roll om TD sätter en förstaparts- eller tredjepartscookie. Som affiliate är man rökt i vilket fall som helst. För den som vill räkna på vad man förlorar varje månad finns den här sidan: www.vinnylingham.com/specialreports/cookiedetections/calc.html |
|
|
|
|
Ermin Rajic Admin
Inl�gg: 401 Ort: Kristianstad Medlem sedan: 03 februari 2007
|
Postat: 2008-08-19 18:47 Rubrik: |
|
|
Detta är något som får förvånansvärt lite uppmärksamhet överlag. Det har ju alltid sett ut såhär så på något sätt måste det vara inräknat i affärsmodellen för alla parter, även om det rent krasst är annonsören som tjänar på det.. |
|
|
|
|
Bernt Johansson Ny aktiv medlem
Inl�gg: 17 Ort: Piteå Medlem sedan: 12 februari 2007
|
Postat: 2008-08-27 7:04 Rubrik: cookies |
|
|
Jag har grävt lite djupare i hur cookies hanteras och tänkte dela med mig lite:
För det första: Program såsom adaware och antivirus mm som har funktioner för att radera 3:e partscookies per automatik kan egentligen inte se skillnad på en första parts eller tredje parts cookie, utan använder sig av listor över kända domäner som sätter tredjeparts cookies.
För det andra: Om en leverantör av tredjeparts cookies inte använder sig av en Compact Privacy Policy så blockeras den av standardinställningar i Internet Explorer. Men om den använder det så hanteras den på samma sätt som en första parts cookie.
De annonsnätverk som idag inte har en compact privacy policy i enlighet med P3P har definitivt stora problem. Men för de som har implementerat detta på ett korrekt sätt är problemet baserat på hur stor andel av besökarna som regelbundet tömmer sina cookies. |
|
|
|
|
|
|