Azone Ny aktiv medlem
Inl�gg: 5 Ort: Göteborg Medlem sedan: 15 oktober 2008
|
Postat: 2012-08-25 19:34 Rubrik: Problem med Adtraction och DFP small business |
|
|
Hejsan,
Jag använder DFP small business (google) som annonsserver för att leverera annonser till min webbsida.
Den förenklar hanteringen av annonserna oerhört mycket.
- Jag kan på samma position blanda köpta direktannonser (eget avtal), affilitiate- och Adsense-annonser.
- Jag kan enkelt hantera olika storlekar på annonser, som automatisk landar där de skall.
- Annonsservern hanterar alternativa annonser i form av gif istället för flash för mobila-enheter (som inte kan visa flash) och visar rätt media på rätt plattform (direktannonser).
- Jag kan starta och stoppa annonser, samt köra kampanjer vissa dagar, tider.
- Jag kan i förväg boka/lägga in annonser och ange när annonskampanjer skall starta och stoppa.
- Jag kan bestämma hur många gånger per timme/dag/vecka annonser skall visas för enskilda besökare.
- Jag kan ha geografisk diffirentiering på annonser.
- Annonservern kan optimera och visa annonser som klickats mest på oftare.
- Jag kan vikta hur mycket varje annons/annons-nätverk skall synas på webbsdan.
- Obokade annonser fylls automatiskt upp med Adsense eller annan vald annonstyp. Ingen plats blir någonsin tom.
- Jag kan enkelt använda annonsplatser för att lägga in egna intern-annonser eller information till min besökare.
Detta är bara några exempel på vad som går att göra med DFP small business (och förmodligen andra annonsservers).
Det finns en uppsjö med andra fördelar och inställingar som går att göra.
Det finns säkerligen också andra annonservrar än DFP som är likvärdig eller bättre men jag är oerhört nöjd med DFP så här långt.
Det är ett kunskapssteg att lära sig hantera annonsservern samt sätta upp annonsutrymmen som är kopplade till websidan, men när det är gjort är det väldigt enkelt och grymt flexiblet. Det finns massor med bra videos kring DFP small business på youtube.
Nu till min fråga/frustration.
DFP-annonservern stödjer t ex "tredjeparts-annonser" med det menar man affilitiate-nätverk. Man lägger in koden och lägger till "klick-script", samt "cache-eliminerings-skript" för att räkna klick i DFP samt att inte annonserna påverkas av cachade webbsidor. För att detta skall fungera måste de vara möjligt att lägga till dessa "skript-makron". Det är fullständigt nödvändigt att DFP-servern skall kunna räkna klick för att optimeringsfunktionerna skall fungera. Likaså för att jag på ett samlat sätt skall se relevant statistik direkt i DFP-serverns rapporter. Skripten görs av DFP (google) och jag lägger bara in ett macro som översätts till ett skript.
Tradedoubler:
Med Tradedoubler är det inget problem eftersom DFP känner igen deras koder och jag kan med några få enkla klick lägga till skripten som DFP själv har.
Zanox
Zanox har jag precis avslutat samarbetet med. De verkar lagt ner verksamheten. Efter fyra veckor låg jag fortfarande "under behandlig" på flera sökta samarbeten.
PROBELM!
Adtraction
För att Adtraction har jag inte funnit något sätt att få DFP att räkna klicken. Jag tror Adtractions koder inte stödjer detta. Jag ställde en fråga tidigare till Adtraction och fick ett halvt interntekniskt svar som inte gjorde någon skillnad. På Adtractions-sida syns statistiken bra och stämmer säkert, men jag behöver den och klick-räkningen i DFP för att optimera annonsvisningarna.
Generellt är ALLA affilitiatefööretag dåliga på att informera om annonsservers, men är det så att affilitiate-nätverken helst inte vill att man använder annonsservers? Eller varför är de så dåliga på att informera om hur dessa används. Jag förstår inte detta, antingen är de så ovanliga, eller så har affilitite-nätverken inte förstått fördelen med annonsservers. Eller finns det ett annat skäl som har med inbillad konkurans att göra? Jag vet inte, men har svårt att tro att någon som börjat med annonservers och förstår hur de fungerar någonsin går tillbaka till manuell hantering av annonser igen. Det är som att sluta använda smartphones när man väl haft sin första.
Om det inte finns ett bra skäl till detta är jag förvånad över att de inte har bättre information till oss kunder. De borde direkt kontaka Google i det här fallet (som äger DFP small business) och se till att deras koder fungerar med DFP, som det gör med Tradedoubler. Jag förstår att de vill ha besök på sin egen sida varje dag, men det ena ersätter inte det andra. Jag är fortfarande beroende av Adtraction och Tradedoublers rapporter för att följa upp t ex intäkter och en del annan detaljerad information.
Jag kommer sluta använda Adtraction, om jag inte finner en lösning på detta. De blir ju helt oanvändbara i längden. Helt ointressanta.
Det är helt ovidkommande hur bra bolag eller villkor de har avtal med om de inte går att använda på ett flexibelt och proffsigt sätt.
Jag kommer ALDRIG igen trassal med att lägga in koderna direkt i html-koden eller via CMS direkt på sidan i fortsättningen. Annonsservers is the shit.
Annonsservern har ökat mina intäkter och klick på samtliga annonser, oavsett om det är direktannonser, affilitiate eller Adsense.
När det gäller Adsense har iofs andra annonser tagit mer utrymme därmed mindre därifrån men "intäkter per klick" har ökat iom ökad plats-konkurrans på sidan antar jag.
Annonsservers är framtiden (jag trodde den redan var här). Det är viktigt för affilitiateföretagen att hänga med här. De verkar lite efter i sammanhanget, eller så är de bara medvetet otydliga och duckar för frågan.
Min fråga i kort form:
Hur får man klick från Adtraction-annonser att registreras i DFP small business?
Var placerar man DFP's klick-macro?
DFP säger så här om Adtractions koder:
"Det gick tyvärr inte att identifiera den här taggen. Om du vill spåra klick via DFP och försäkra dig om att antalet räknade klick stämmer måste du infoga makron manuellt. Kontakta taggens leverantör så får du anvisningar om var dessa makron ska placeras."
Observera att trots detta meddelande visas annonsen korrekt och statistiken på Adtractions sida är nog korrekt om antal klick mm. Men det syns inga klick på DFP-servern, som det annars gör med Tradedoubler tex.
Jag vill antingen ha en lösning, eller en tydlig förklaring.
Typ:
- Oj det visste vi inte (fast vi är i branschen) men vi löser detta ASAP.
- Vi jobbar bara med superdupernerdproffs som vet hur man gör utan att vi informerar ett dyft om detta.
- Vi har medvetet valt att inte stödja/jobba med annonnservers eftersom bla bla bla
- Vi duckar för detta eftersom det verkar krångligt och vi vet mindre om vår egen bransch än våra kunder.
- Vi betraktar google som den ständiga konkurrenten i samtliga sammanhang och tar inte i dem med tång. Däför kör vi AltaVista som sökmotor inom bolaget också.
- Vi har stöd för följande annonsservers .... men inte DFP small business, och vi har glömt/undvikit att nämna det på vår sida.
Något av dessa eller annat tydligt vägledande svar skulle förenkla ens beslut och bespara en en massa arbete i onödan.
Mvh
Azone
PS! Ursäkta en viss syrlighet kring Adtraction, men köper man en Mercedes vill man inte få den levererad med punka. I Tradedoubler fallet köpte man en folkabuss, men den fungerar som en Mercedes utan punka (när man läst manualen 5 ggr) DS! |
|