F�rfattare |
Meddelande |
SimonU Ny aktiv medlem
Inl�gg: 1
Medlem sedan: 27 oktober 2011
|
Postat: 2011-10-27 11:53 Rubrik: Realistisk conversion? Funkar min ide? |
|
|
Hej
Jag håller på att testa en ide till webbplats och skulle behöva lite råd.
Min Webbplatsen erbjuder en tjänst för folk som är intresserade av en viss typ av t-shirtar och länkar till olika t-shirtförsäljare jag har affiliateavtal med. (Sitens uttalade syfte är att rikta köp mot tillverkarna genom ett mervärde för kunden)
Min fråga är vilken conversion rate är realistiskt att räkna med under de första månaderna.
Här är ett räkneexempel:
Jag betalar 1 kr per besökare via AdWords
Jag får 25 kr per förmedlat T-shirtköp (135kr)
Det krävs alltså att var 25e besökare köper en t-shirt
= 4% conversion för break even
Detta låter högt? Eller är det möjligt för en produkt med lägre pris?
Man kan även tänka sig att var 75e besökare köper 3 st tshirts (pga frakt)
Då blir conversion rate 1,3% (mer realistiskt? Om min teori om mängdköp gäller)
Vad säger ni om siffrorna? Är marginalerna för små för att jag ska ödsla mer tid och pengar i det här projektet? Eller finns det en potential, förutsatt att jag optimerar min webbplats och AdWords-användande? |
|
|
|
|
smsnetwork Ny aktiv medlem
Inl�gg: 16
Medlem sedan: 22 januari 2010
|
Postat: 2011-10-29 12:22 Rubrik: |
|
|
Själv när jag säljer in mig.
Så ställer jag mig frågan åt mig själv vad får en ny besökare kosta.
Räkna med singel personer som andvänder den 1 gång eller räknar du med återkommade köp från samma person då kan du räkna på en dyrare kostnad.
Ta som ett exempel
Du säljer snus på abonnemang för 100:- i månaden får dem 2 doser i månaden.
Om kunderna bara söker 1 månad sedan avsluta så är din inräkning på att personen ger dig bara 100 SEK en månad.
Vilket är en lämplig betalning på typ 10:- säger vi
Men om övervägade kunder forsätter oftast i abonnemanget eller slutför det månad efer månad.
Så kan du betala mer än va du tjänar i ett avslut för i längden så tar du igen det på tiden.
Så det är viktigt ställa vad är en ny kund eller besökare värd för dig. |
|
|
|
|
|
|